zaterdag 1 maart 2014

Heuveltraining waar doe ik het voor.....???

Het was weer een mooie zonnige dag, toen ik naar buiten keek zag ik de zachtheid van het weer in de bomen. De zon staat al stralend te kijken naar de mensen die voorbij rijden. En ik luister nog even naar de vogels die ik de lente zie verwelkomen en pak mijn spullen om naar de Grebbeberg te gaan. Vorige week kwam ik erachter dat er 2 weken tussen zouden zitten om pas weer een heuveltraining te doen. Tja, dat vond ik toch te veel. Zeker nu ik er zelf ook lekker in zit. Loop niet alles mee, maar geeft me toch een heerlijk en vitaal gevoel. Dus bedacht ik me niet langer en heb ik er geen weken tussen gelaten. We passen alles gewoon aan tijdens het lopen. En meteen waren er een aantal mensen die mee wilden. Altijd leuk.
weer n mooie zonnige heuveltraining

Terwijl de zon zijn best deed om door de bomen heen te komen, liepen we eerst heerlijk naar beneden en glooiend weer terug. Elke keer als ik hier loop blijken er toch meer paadjes en onbekende singeltracks dan ik verwacht. Wat is het een prachtige omgeving. En terwijl wij rennend lopen te genieten om ons straks in de bergen beter te kunnen bewegen om naar boven en beneden te komen. Wandelen er gezinnen, stelletjes die al slenterend genieten van deze omgeving.
En wij, wij lopen te kletsen en ondertussen wisselen we informatie uit wat we gaan doen, waar we op letten, wat we leuk vinden etc. En de heuvels  en klimmetjes glijden onder onze voeten heen.
Als we naar de andere kant van de weg willen, zien we opeens een Beer. Ja ook Beren komen we hier tegen, al zit er dan toch een hek tussen, want op dat moment lopen we achter Dierentuin Ouwehand heen. En komen aan de voorkant uit om naar de kant van de stuwwal te lopen waar we mooi over de blauwe kamer heen kijken en de Rijn. De lucht wordt alleen maar blauwer...wat een genot dat dit mijn `achtertuin` is. Hier wachten de trappetjes, waar iedereen ondanks het vele trainen, toch even stuk gaan, want ja ze zijn net te lang om het zonder verzuren te kunnen doen. Maar het is mooi te zien hoe iedereen elkaar helpt en geniet van het trainen.


Wat is trainen in zo´n gebied toch heerlijk. En ja dan zien andere ook ineens apparte klimmetjes zonder trappen. En klimmen en klauteren we heerlijk naar boven. En voor we het weten zijn we al 2 uur verder. De tijd vliegt als je lekker bezig bent, ook al is het behoorlijk pittig. Ook hier geld, je bepaald zelf het tempo tussendoor doen we regelmatig corsesability oefeningen waardoor we weer allemaal bij elkaar komen.
Maar waarom doen we het... ?? Als eerste gewoon omdat het leuk en lekker is. En het is een goede basis die je in je eigen training kunt passen voor oa het lopen in de bergen. De bergen vragen meer dan alleen maar lopen, daar zul je ook klimmen, klauteren, dalen, technisch lopen over diverse ondergrond, gebruik van stokken en wanneer wel en wanneer niet.  Een afstand van 10 km kan je wel 3 uur kosten. Gewoon omdat je veel mag klimmen om er te komen. Het dalen gaat dan wel een stuk sneller, maar ook is dat heel afhankelijk van hoe dit parcours is.
Geen parcour is het zelfde. En sterker, al loop je 10 keer hetzelfde parcours, dan kan het door de weersomstandigheden elke keer weer anders zijn. En dat mn maakt het zo mooi in de bergen. Het is nooit hetzelfde. En weetje.... ook dat ervaar ik in het klein op de Grebbeberg.
Wanneer maak je nu kleine pasjes, wanneer ga je zigzaggend naar beneden? Wanneer kun je nog even aanzetten, wanneer pak je even je rust? Hoe voorkom ik dat ik val als de trappetjes glad zijn? Of zak ik niet te veel weg in het zand?

n uitkijktoren op de grebbeberg





                Welke schoenen passen het beste bij mij? En bij dit parcours? Hoe meer je loopt, hoe meer je ervaart en worden de technieken je eigen. En krijg je van diverse mensen tips en jij kunt daar mee doen wat je zelf wilt. Je doet er niets mee, of je kijkt of het anders meer kennis en ervaring brengt die jou naar nog meer plezier in het lopen te krijgen.
Na ruim 2 uur en 11 km later zijn we weer terug op de parkeerplaats en is de Herbalife 24 Rebuilld strenght een welkome drank die goed mee werkt aan het herstel.
Want ... er zullen nog vele heuvels komen ...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten