donderdag 9 februari 2012

Dwalen rondom de dorpen bij Giethoorn op het ijs

Het bericht gisteren was duidelijk.. "IT GIET NET OAN". En ik had nog maar weinig geschaats,terwijl de schaatsen geslepen bij de deur lagen. Dit kon niet langer. Schaatsen moet je als er ijs is. En daar moet je niet mee wachten dacht ik. Na 2 avonden doorwerken vond ik dat ik vandaag wel IJsvrij mog hebben !

prachtig uitzicht over de Wieden














Maar waar ga je dan een tocht rijden. Mijn zwager was bij St.Jansklooster geweest en daar was goed ijs.. wel een eind, maar goed, ik wil mooi ijs en mooie omgeving. Zogezegd, zogedaan ! Na het werk doorgereden naar Zwartesluis, hier was op een meer een tocht stond er op de borden. Ik had geparkeerd, maar toen begreep ik van iemand dat het een ronde van 6 km was. Nee daar was ik niet voor gekomen, dus door naar Sint Jansklooster bij Natuurmonumenten, dat was een mooi plekje. Nog even gekletst met een vrouw om te weten welke kant ik op moest. Links af zou ik naar Blokzijl gaan en rechtsaf naar Giethoorn.
Mijn plan stond vast, rechtsaf richting Giethoorn.Ik zag bijna geen schaatsers.

Giethoornse bruggetjes
Ging langs het riet en kwam om het meer, de Wieden . En ... de zon brak door. Je wat ben ik een gelukkig mens, mijn lijf voelt lekker en ik geniet ook al ga ik eerst tegen de wind in. Heb geen idee hoe het hier allemaal loopt. Na zo'n 15 minuten kom ik bij een kruispunt, of ik ga de weg over of ik ga naar Blokzijl, nee dan maar de weg over. En kom op een ander gedeelte van de Wieden. Kijk onder een brug en zie daar vele mensen rijden. Vraag aan een man die daar staat te kijken waar die mensen naar toe rijden, het blijkt de dorpentocht te zijn. Maar zegt die man, dat is wel 25 km. Mooi denk ik dan kan ik ook een mooie ronde maken. En sla weer rechtsaf en volg de bordjes. En kom meteen tussen het riet, prachtig wat een mooie natuur en wat geniet iedereen van gewoon lekker bewegen op iets oerhollands!
Het is helemaal niet koud maar ja als ik even later in een dorp moet klunen onder een brug waar vervolgens een hele grote plas water staat, doe ik toch heel voorzichtig, zeker als ik de man voor me in het water zie vallen. Balen, maar misschien heeft hij nu een excuus om het cafe in te duiken wat hier naast staat met gezellige muziek. Ik rij door probeer iemand in te halen en val ook bijna als blijkt dat de sneeuw die er ligt opgevroren is. Maar blijf gelukkig op de been. Slingerend langs kleine dorpjes en rietkragen kom ik uiteindelijk in Giethoorn terrecht, waar ik heerlijke warme chocomelk neem. Als ik vraag hoe ver het nog is naar Sint Jansklooster, kijkt de man op en zegt : "zo dat is nog een heel eind, minstens 15 km." O, dat is mooi het is 16.00 uur en ik ga weer verder en schaats nu door het Giethoorn zoals ik het op de plaatjes ken en waan me af en toe in schilderijen van Anton Piek, prachtig. Met ook nog een stempel plaats, maar die heb ik niet nodig en schaats weer verder. Kom weer op het meer, maar begin nu wel te denken, waar zou Sint Jansklooster nu zijn... Bij een tentje geeft men aan dat ik onder de brug door moet en de grote toren moet volgen. Ja nu herken ik weer wat punten en vervolg de weg, maar na een tijdje begin ik te twijfelen en herken niets meer.

Een jongen op de fiets, op het ijs, wijst me de weg en gelukkig herken ik weer stukken, ga de weg over en ben weer op het gedeelte van het meer waar ik begonnen ben. En 10 minuten later ben ik weer bij Natuurmonumenten waar ik mijn schaatsen af doe na 2 uur en 50 mintuen en 43 km. Ik ben een beetje moe, heb blaren op mijn hielen maar o, wat voelt dit heerlijk. Zaterdag weet ik waar ik weer ben ...







............

1 opmerking:

  1. Geweldig. Prachtig verhaal. Ik geniet weer helemaal. Ik heb vandaag ook in die buurt geschaatst. Heb er in het verleden al heel veel geschaatst.(Bertha is in St-Jansklooster geboren) Vandaag Dwarsgracht, Blokzijl, St-Jansklooster, Beulakerwijde etc. 60km. Morgen ga ik voor de Veluwemeertocht. Zondag is vanuit Giethoorn door dit hele gebied de Hollands Venetie tocht. Schaats ze!

    BeantwoordenVerwijderen