vrijdag 18 mei 2012

Douw-trappen op de veluwe

Na vele malen over de mtb route van Oosterbeek/Wolfheze en Amerongen te hebben gereden werd het nu eens tijd om wat meer te gaan doen. Dus opweg naar Terlet waar we van start zouden gaan voor de 52 km MTB-route over de Veluwe zoom. Staat heel goed aangegeven en is ook aardig technisch volgens de gegevens op de app van  Salt-mtb trials.
Het was vandaag Douwtrappen dus dat kwam mooi uit. Maar ja de douw hebben we maar gelaten voor wat het was. En toen de zon door kwam en na de koffie zijn we op stap gegaan.
We zouden eerst netjes een sticker halen op de officiele startplaats van de route (hier vind je een mooi filmpje) bij de kantine op Terlet... maar ja die hadden ze niet. En toen we een jongen tegen kwamen die een sticker op z'n helm had wilden we toch weten hoe we hier aan zouden kunnen komen. Want voor de routes op de Veluwen, Drunen moet je een sticker kopen voor €5,00 en die is het hele jaar geldig. Maar hij zei, ... gewoon fietsen. Tja en als je het dan niet bij een officiele start kunt kopen... hebben wij dat maar gedaan. Hij gaf nog wel een leuke tip voor oktober, dan is er een nachttocht over de veluwen georganisseerd door zijn vereniging "Last Gear"uit Eerbeek. 's nachts rijden over dit terrein, we zijn eerst maar eens bij licht het parcours gaan verkennen. En ik moet zeggen. Ik vond het prachtig. Heb de hele tijd alleen maar gedacht wat is het hier toch prachtig.

dalen door het mulle zand is dieper dan het lijkt!
af en toe lijkt het een vlak stukje

 
Veel afwisseling. veel singeltracks, veel klimmen en dalen. Een behoorlijk technisch parcours. En wat ik niet gewend was dat je te maken hebt met tegenliggers. Kirsten dacht dat wij verkeerd reden, omdat we zoveel tegenliggers tegen kwamen. Maar ja de mensen die op onze route zaten ontmoet je niet. En ik dacht we rijden van de goede kant, want we gingen soms erg stijl naar beneden. Maar ja, waarschijnlijk dachten de tegenliggers ook dat zij goed zaten. Het enigste is hoe we er achter komen is deze route nog een keer rijden. En eerlijk het is geen straf. Sterker, ik vind het heerlijk. In het begin twijfelde ik aan de 95% onverhard, omdat we toch aardig wat asfalt hebben gereden. En dan dacht ik dat zou maar 5% moeten zijn. En als we weer een stuk fietspad hadden was het hardstikke druk. Eerst dacht ik dat er veel mensen met een GPS reden... nee dat blijkt de motor van de fiets te zijn. En als ik dan naar de mensen keek dacht ik, waarom??? Soms begrijp ik het niet. Fietsen doe je toch ook om lekker fit te worden/blijven. En ja als ik oude mensen zie rijden, denk dat helpt ze daardoor kunnen ze nog fietsen. Maar ja dat is in verhouding een klein groepje.
Maar goed, wij gingen snel weer het fietspad af en doken de bossen weer in. Ik hoopte op herten, zwijnen, hooglanders, uiteindelijk zaten we toch op de Veluwen. Maar helaas niets gezien, totdat we iemand tegen kwamen die ons waarschuwde dat we even zachtjes moesten rijden voor de "Pauwen" die we tegen zouden komen... en jawel over het heuveltje liepen midden in het bos gewoon 2 Pauwen!!
Kirsten achtervolgd door 2 Pauwen
Tja, daar hadden we nu weer niet op gerekend. En dan is dat leuk en appart. Wel had ik af en toe flas-backs van de Veluwe-trail van vorig jaar. Herkende stukjes die we toen gelopen hebben.
Na 25 km hadden we ons zelf beloofd een restaurant te zoeken voor een heerlijke pannenkoek. Natuurlijk hadden we Prolong en Hydrate   en wat repen bij ons, maar zo halverwege een pannenkoek is wel lekker. Maar ja in het bos is niet overal een Pannenkoekenhuis. Waren we al 2 mogelijkheden tegen gekomen, na 30 km hadden we nog niets. In Loenen zijn we van de route gegaan en ja hoor , naast de kermis die volop lawaai maakte was er ook een restaurant waar we heerlijk een pannenkoek hebben genutigd en toen nog even de laatste 8 km gereden. Het was even lastig de goede aanlooproute te vinden, maar met wat hulp van mensen die daar woonden waren zo weer op Terlet, waar we voldaan na 52 km van de fiets afstapten. Een tocht om zeker nog een keer te doen.
Deze week nog niet zo veel gelopen, maar des te beter voor mijn knie die nu heel goed aanvoelt om zondag 2x de N70 te gaan lopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten