zondag 17 juni 2012

Rinner op é dyk


Hè, do rinner op 'e dyk                              
Soesto iensum en allinne
Rinne kinne wit wer hinne
Op ' e Slachtedyk Sunder muzyk
Nee, wy rinne op 'e dyk
Dy't it lan eartijds omklamme,
Dy't us Fryske hert untflamme
En sa mei-inoar wy us ryk

Maanden geleden heb ik me ingeschreven voor De Slachte marathon, paste goed in t schema richting de 4-trails, maar niet realiserend dat dit tussen 2 grote sportdagen in zou zitten die het nodige van me vergen, omdat ik onderdeel ben van de organisatie die de lijnen uitzet en het geheel realiseert. Sterker morgen, maandag 18 juni, moet alles in kannen en kruiken zijn, want om 09.30 uur staan er 312 kinderen van het speciaal onderwijs in Utrecht met gespannen gezichten op het veld om hun getrainde activiteiten uit te voeren!
Op 7 juni valt  de map met info over De Slachtemarathon in de bus. Mooi starnummer binnen, maar geen tijd om te lezen omdat 8 juni de eerste sportdag is voor 250 kinderen in Almere. Na het weekend 12 juni neem ik even de tijd om de info door te lezen..... Start om 06.30 uur????!! Lees ik dat goed, waar slaat dit nu weer op denk ik nog waarom zo onmenselijk vroeg? En de bus naar de start gaat uiterlijk om 05.00 uur!! Jemig wie heeft dit bedacht? Dan heeft t geen zin om een nacht van te voren er naar toe te gaan om daar te overnachten. Want dat is hooguit 1 of 2 uurtjes langer slapen.Het mooie programmaboekje, of zoals de Friezen t noemen:'paadwizer' wordt me wel duidelijk dat t n byzondere loop is waar sport en cultuur samen komen. Maar waarom zo vroeg?? Direct bedenk ik, maakt niet uit is weer n mooie training voor de TDS, waar ik ook niet rustig zal slapen, maar gewoon doorlopen in de nacht. Dus besluit ik om vrijdag bij tijds op bed te gaan liggen om nog wat te slapen en om 02.30 uur ga ik rijden. Door alle drukte op het werk, val ik om 22.30 uur als een blok in slaap en schrik om 02.00 uur wakker van "Adel" die me wakker zingt. Pik donker buiten... Kleren aan, thee en shake mee in de auto en om 02.30uur is mijn training voor de TDS gestart en rij richting Tsjummearum het licht te gemoeten. Boven Hereveen gaat de radio raar doen, dan maar op omroep Friesland wat niet echt te verstaan is, maar grappig is dat veel moderne liedjes in het fries worden gezongen. Bewegwijzering en mensen zijn goed en aardig. En loop zo ik naar de bus. Claudia is al onderweg naar Raed met nog vele andere bekende lopers. Nee, n klein loopje is het niet. De bus zit vol met Friezen. Heb het gevoel of ik in het buitenland ben. Versta ze niet, maar als ik goed luister kan ik t sons wel volgen. Ondertussen staat er n mooie rode gloed aan de lucht... Ochtend rood brengt mooi weer aanboord, of was t regen in de sloot. Ik ga van het eerste uit. Nog n uur te gaan en het loopt aardig vol in het dorpje Raed waar de straten uItpuilen. Eerst naar de plaatselijke kroeg waar veel bekende zijn. Kop koffie en gezellig iedereen gedag zeggen. Niet het idee hebbende dat we gaan lopen. Ik heb besloten om vandaag ook meteen mijn mooie Salomon rugzak te testen hoe die zit. We gaan naar buiten waar het miezert, en waar het alsmaar drukker wordt met vele lopers. Midden op de weg staat n tioletkar met wel 10 toiletten. hier kan nog menige loop wat van leren. En op het veld worden de kleren ingenomen met startnr. De logistiek is ook sterk.

Toch nog even wild plassen, want t is erg druk. Er zijn moeilijk bosjes te vinden, dus wordt dit in het hoge gras gedaan en is het aanschuiven bij de vrouwen.
John,Rinus, Coq, Leo, Mo, Gerard kortom allemaal bekende staan in het startvak. En iets later dan 06.30 uur gaan we van start. Over de weg opweg naar de dijk, de slingerende dijk de "Slachte" verhard en onverhard. Nog voor Reduzum horen we t trompetgeschal, baande groeten, nimfen die een bewegingsritueel uitvoeren.... Alles uitmondend in een processie waarna we op n theatrale manier uitgezwaaid worden. We steken de weg over naar de Slachte en zo slingeren we naar  Reduzum, easterwierrum,britswert. Plaatsen waar ik nog nooit van heb gehoord en voor mij ook nauwelijks uit te spreken zijn.

Al snel ben ik Claudia, Richard kwijt. Ik voel een ongesteld lijf. Heb het hier mee te doen, dus pas me aan. Al snel zie ik n bekende rugzak naast me... Bert, in plaats van hem vriendelijk goede morgen te zeggen, zeg ik shit.. Ben jij ook vanochtend hier gekomen" ja is zijn antwoord.Bert woont dus zeggen en schrijven 15 km bij mij vandaan. Volgende keer toch maar de deelnemerslijst goed doornemen. We kletsen gezellig en lopen lekker op tot ik het niet langer kan houden en een toilet pak op 17 km. Bij Hidaard. Het rommelt aardig in mijn buik. Pak de draad weer op maar weet dat er nog enkele keren zullen volgen. Goed dat er zoveel toiletten staan. Dat is m'n voor de "kuieraars. Tevens vind ik t ongelooflijk dat mensen om 07.00 uur met veel enthousiasme iedereen aanmoedigen en succes wensen. Hoezo "stugge Friezen" vandaag heb ik dat nergens gemerkt. Overal waar mensen stonden in regen en wind stonden enthousiaste mensen.
De dijk slingert en zo ver als je kunt kijken zie je de 'rinners' . De Slachtemarathon is hardlopen over historie. Van de zeedijk tot in het hart van Fryslan, Raerd, meet de oude Slachtedyk de afstand van een marathon, ruim 42km in juli 2000 werd in het kader van Simmer 2000 voor t eerst de marathon over de oude dyk gehouden. De deelnemers werden onderweg verrast met beeldende kunst, dans,theater en muziek. En daarmee was een jonge traditie geboren. Nu 1x in de 4 jaar wordt dit herhaald. Voor hardlopers zo´n 1500 en wandelaars zo´n 15.000!
Uit boxen in het weiland schalmt het 'slachter lied, terwijl wij al glijdend door de modder op de been proberen te blijven. De wind blaast sommige wolken weg, maar ineens is er weer n bui. Maar het blijft warm en het zout loopt in mijn ogen. Mijn zonnebril blijf helaas nog op mijn hoofd.

Na 25 km kom ik in n lekker ritme, ga mensen inhalen geniet van de kunst om me heen loop even alleen, dit voelt lekker even gewoon concentreren op het lopen en de vele afleiding van de kunst om me heen . Ook 2 paarden met n veulen die als n gek door de wei rennen.

 Bij 30 km weer n toiletbezoek en dan ben ik t zat. John met jaqcueline(sillygurlrunning) lopen me voorbij. En ik pak me eigen ritme weer op en loop gestaag door. Er komt nog een lekker bruggetje vervolgens heerlijk door t gras. Nog wat zenuwachtige renners die waarschijnlijk voor n bepaalde tijd gaan. Ik vind het weidse beeld prachtig, maar bedenk me ook dat ik heel blij ben met de Wageningse bossen, hei, en uiterwaarden die me de nodige afwisseling bieden.
Het is nog zo'n 5 km en onderweg kom ik steeds meer wandelaars met een "amsterdam" shirt aan . Of dit nu toeval is weet ik niet. Ik loop er voorbij en probeer ze nog te motiveren, stimuleren om aan te haken.
 Bij t spoor staan mensen te wachten en als ik aankom is deze inmiddels weer open.
Uiteindelijk zie ik n grote tent op zo'n 3 km. Volgens de mensen om me heen is daar de finish. Ik zet nog even aan. kom Froukje tegen, haar heb ik in Apeldoorn ontmoet. Ze loopt n thuis wedstrijd en haar 100ste marathon. We kletsen wat en rennen onder de woorden "THE END" door, vanaf daar is het nog 200 meter en wordt t erg smal en druk met toeschouwers.

We willen nog even aanzetten, maar hier lopen ook "strompelaars' dus worden we tegen gehouden.. Na 4.08 uur kom ik tevreden over de finish. Krijg n mooi shirt, en een slachteblokje ipv een elfstedekruisje. Ik wil naar de bus loop dus achter de mensen aan. Blijk ik de verkeerde kant op te lopen. Maar daar is Esther, een herbalife collega,waar ik mee terug kan rijden, erg fijn zulke enthousiaste en snelle collega´s! Bij de sporthal zie ik Claudia en Richard eindelijk weer. En na een heerlijk douche rij ik met omroep friesland, die rechtstreeks verslag doen, op de radio en de zon in de rug tevreden naar huis... En het is pas 11.30 uur...
met dank aan de foto´s van Coq Qualm.

3 opmerkingen:

  1. Leuk je weer eens te zien.Esther is een clubgenote van me die als trainster mee actief om mensen op het hardlooppad te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Was weer leuk even te kletsen en sorry dat ik er vandoor ging mijn ongestelheid zat me tijdens het lopen niet dwars;-) nu wel:-(. Maar was weer mooie. Succes met 4 trails.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ach we hebben even gebept en ben een hoop wijzer geworden over ongesteldheid, nou ik was niet ongesteld maar had behoorlijke krampen. Is dat net zo iets!!! Was weer gezellig Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen