zondag 15 december 2013

Aanleren of Afleren.... om lekker te blijven sporten



Ik ga vandaag lopen, maar wil even niet bezig zijn met het chi-runnen, wil `gewoon`lopen. En zoals  Marion ook al aan gaf, neem er de tijd voor. Natuurlijk ben ik ongeduldig en als ik zaterdag de workshop heb gehad, wil ik zondag alles goed doen. Maar ja, zo werkt het niet. Dit is een proces. En ik bepaal hoe dit proces verloopt. Ik kan het met frustratie doen of geleidelijk aan. Nu ik toch heel langzaam terug aan het komen ben, mijn conditie op 0 staat, mijn lijf even niet mijn lijf is, ga ik dit toch ook maar anders aanpakken en dus van het leer proces genieten.
Als ik met lopen begin zijn mijn gedachten eerst: “hoe sta ik?” Voel ik mijn voeten? Zie ik mijn voeten?” mijn kruin recht”en ,mijn neus valt naar voren, ik ga… oke, ik ga dus gewoon lopen met mijn gedachten bij af en toe chi-running. Lekker muziekje op en ik kom al gauw in een ritme. De beat. Mijn gedachten gaan alle kanten op, maar  steeds komt het even terug, voel ik mijn voeten en waar voel ik mijn voeten, span ik mijn kern goed aan? Voel ik mijn spieren, zijn mijn stapjes klein of groot genoeg? “ En af en toe sta ik stil en voel mijn spieren, mijn lijf en laat me weer vallen.

tijdens dutch coast 2012, n hiel lander!
Kinderen moeten we het liefst niet te veel techniek aanleren, want die lopen van nature al heel licht,soepel en hoe ouder ze worden, hoe meer ze moeten aanleren of sneller, technischer en beter worden…. Volgens”ons ouderen”.  Echter is het belangrijk dat ze  gebruik blijven maken van de natuur, dat als je naar voren valt, het je minder kracht kost om voorwaarts te gaan. En dus je sneller en krachtiger kunt lopen zonder kracht te gebruiken. Het is gebruik maken van de natuurlijke krachten. Het is dat wat de Tarahumara lopers in Mexico ook al jaren doen en ook maar kunnen blijven lopen. (boek : Born to Run)
lekker lopende kids


Als je al jaren loopt op een bepaalde wijze is het natuurlijk niet makkelijk om een andere techniek aan te leren.  Hiermee is het nu dingen afleren en andere weer aanleren.  Afleren is vaak moeilijker dan aanleren.
Toen ik de heuvels en de bergen in ging, heb ik wel videootjes bekeken en me dingen eigen gemaakt.  Zeker toen de afstanden langer werden. Ik had immers nooit naar mijn techniek gekeken. Ik liep en dat was lekker…
Maar hoe leer je nu iets nieuws aan en zorg je dat het leuk is?
Mijn gedachten gingen terug naar mijn trainersvak, en lesgeef periode in het revalidatiecentrum.
Als er in het revalidatiecentrum kinderen kwamen die wilde leren zwemmen dan was het niet zomaar een techniekje leren. Het kind had of een amputatie, spasme of andere handicap. Zo kwam er ruim 20 jaar gelden een kind met 1 stompje en geen armen en zij zei met een glimlach: ik kom leren zwemmen.:-) . Tja, wat doe je dan, als je een schoolslag of crawl aan wilt leren, dan lukt dat niet.  We hebben toen samen gekeken wat ze wel kan en waar zij haar voorwaartse beweging uit kon halen. Dit alles gebeurde met de kennis van een boot, hulpstukjes van de ergotherapeut,  snorkel en heel veel plezier. Het voordeel was dat ze een "dompelaartje" was, dat betekent dat ze nooit zinkt, en op haar rug kon liggen zonder iets te doen. Na een jaar had ze met veel inspanning, plezier een slag te pakken, zelfs haar A diploma gehaald,  waar ze nu nog steeds plezier van heeft.  Kortom, een techniek is belangrijk van wat je mogelijkheden zijn en niet zomaar op iemands lijf te plakken.
Zo heb ik ook jaren trainers opgeleid in het voetballen. Waar tot op de dag van vandaag mensen vaak de techniek om de techniek willen leren omdat het zo moet. In plaats te kijken wat het kind nodig heeft. Kinderen doen al heel veel leuke dingen met een bal en dit spel bijschaven in het spel ipv kinderen in rijtjes tegenover elkaar zetten om de bal over te spelen waar geen uitdaging aan zit, maar ja zo lijkt het of je wat leert.
En zo is het ook met lopen, als het goed gaat is het belangrijk om hier plezier en uitdaging in te houden. Loop je met veel blessures, dan is het zaak om eens goed naar je  houding te kijken, laten kijken,  wat kan je hier aan doen om je loop plezier te behouden.
Maar ook naar je schoenen…welke schoen past bij jou. In plaats van;” Killian heeft een mooie schoen, die wil ik ook.” Want past deze wel bij jou loop. Of als je mensen ineens allemaal over ziet stappen op een andere schoen die populair is, dan is het belangrijk om te kijken of het wel bij jouw manier van lopen past. Dit om blessures te voorkomen. En we willen allemaal toch lekker lang blijven lopen, voetballen, zwemmen , fietsen, etc… dan is het belangrijk om dat aan te leren wat bij jouw past. 


Ondertussen liep ik weer op de Wageningseberg met kleine pasjes en een beat van ongeveer 175 en dit voelde goed. Opvallend en blij werd ik dat ik aan het einde mijn laatste klimmetje langs het rugbyveld waar ik makkelijk naar boven ging en boven weer gewoon lekker door kon lopen zonder hijgend verder te gaan. De vooruitgang zit in de details waar ik blij van wordt en het loopplezier weer voorop komt te staan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten