zaterdag 1 februari 2014

sponsor bewust of ... als er maar wordt gesponsord...

De spelen van Sochi komen er aan, vervolgens zullen we weer kunnen zien hoe multinationals zich vermaken met deze spelen. De sport kan niet zonder sponsoring. Het is heel belangrijk en het kan elkaar aanvullen, versterken. Maar het kan ook een mooie sier maken met een zeer slecht product waardoor de bedrijven zichzelf afkopen en de sport is allang blij dat zij hun product, de sport te kunnen tonen, uitvoeren. Vandaag werd bekend dat de spelen dit jaar meer kosten als alle voorgaande winterspelen bij elkaar. En dat bijna de helft al is opgegaan aan corruptie. Tja hier wordt ik niet vrolijk van. Elke keer als de spelen worden georganiseerd is er van alles aan de hand. Maar dat het in  Rusland niet altijd makkelijk of goed gaat, blijkt uit de geschiedenis van 1980, waar 60 landen de spelen boycot waaronder de USA.  Het was dus bekend, maar goed, als straks Irene, Sven, en alle andere Nederlanders actief zijn, zal ook ik weer voor de buis zitten om de spanning te voelen of ze goud halen of niet.

Maar hoever kun je met sponsoring alles goed maken en gewoon mee doen? Ik merk dat steeds meer sportorganisaties creatief met geld om moeten gaan, steeds minder subsidie, maar we wel sport voor van alles en nog wat willen inzetten. Dus gaan bonden, sportorganisaties opzoek naar geld, zo ook Special Heroes waar ik zelf actief ben. Is het makkelijk, nee, maar als je een goede visie hebt, een boodschap en hier al een keuze in kunt maken dan kun je gericht op pad en kun je bij bedrijven met een maatschappelijk belang een goede match maken.

ski expiriens met sotsji deelneemster;Anna Jochemsen
Zo is Menzis al jaren als zorgverzekeraar aan ons verbonden. Nu zijn er natuurlijk voor en tegenstanders van Menzis. Maar Menzis als zorgverzekeraar heeft er natuurlijk ook belang bij dat mensen meer bewegen, want dat houdt mensen in vele gevallen buiten de zorgverzekering. Tja, ook zullen meer mensen een blessure oplopen, maar op de lange termijn, zal bewegen voor mensen en zeker voor de doelgroep van Special Heroes mensen buiten de zorgverzekering kunnen houden.
Zo sprak ik van de week een organisatie die hun Bossaball een vrij nieuwe sport wilde gaan promoten, keihard op zoek zijn gegaan naar sponsors, ja ze hebben er 1 gevonden, Haribo, tuurlijk, Haribo kan zich schoon praten op deze manier. En wat zegt de sportorganisatie, als kinderen snoepen is dat niet erg als ze er ook bij sporten. Tja, wie spreekt wie nu goed? Ik plaats deze in het rijtje van Coca-cola en Mc donald's die zich via de sport goed willen praten met alle zooi die ze op de markt brengen, waardoor veel ellende ontstaat.

Daar tegenover zet ik Herbalife zij zijn een goede sponsor in de sport. Ook zij maken bewuste keuzes. Herbalife een bedrijf dat werkt aan alle kanten om mensen op een gezonde manier door het leven laat gaan op voedings gebied. Niet alleen met de producten, maar ook met het stukje begeleiding en advies in de gewone voeding. Sporters die gesponsord worden door Herbalife zullen zelf ook de producten eten. Helaas is dit niet altijd zo bij sponsoring. Zo heb ik het zelf mee gemaakt dat ik bij een sportbond kwam, zij wilde graag dat de vrouwen van het eerste team Herbalife gingen eten, daar hadden ze namelijk een voedingsprobleem. Maar helaas kon het uit eindelijk niet doorgaan, omdat ze al een voedingssponsor hadden. Nee de producten stonden in de kast en de bidons langs de kant waren gevuld met water. Want de voeding was zo smerig dat nam niemand. Maar ja er kwam via de voedingssponsor wel veel geld binnen. Tja ook dit gebeurd helaas nog veel. Maar niet met Herbalife.
Ajax is ook een organisatie waar Herbalife graag mee in zee is gegaan. Mede omdat ze erg kritisch zijn en  een van de weinige serieuse voetbalorganisaties met een voedingsdeskundige in de organisatie Peter Res. Ze nemen niet zomaar alles aan van Herbalife en terecht. Ze hebben een duidelijke visie omtrent voeding en voetbal en zien dat Herbalife daar heel goed inpast. En het mooie is dat ze dit willen vertellen op een speciale presentatie. En iedereen mag hier naar toe. Zaterdag 8 maart zal in de Arena informatie gegeven worden door zowel Peter Res als Edwin van de Sar zullen het een en ander uiteen zetten over de achtergrond bij het succes van Ajax. Wil jij hierbij wezen, dan kun je je melden via: info@sportvoeding24.org

Sponsoring, het blijft interessant en ik geloof als we hier zuiver en kritisch mee omgaan, vele sporters en bedrijven elkaar kunnen steunen. Maar middels sport je bedrijf goed praten, verzachten blijft lastig....


En mocht je nog een goede match zijn of weten voor Special Heroes, meld dit via peperkamp@specialheroes.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten