zondag 16 februari 2014

Waar haal ik mijn informatie vandaan voor de Ultra berg trails ?


We lopen , rennen door de bossen, heuvels, over het strand, alles wat onverhard is. Dit omdat het lekker is. Jaren heb ik gelopen op gevoel, voorbeelden van techniek filmpjes, ervaring van anderen. Niet om sneller te worden, maar om de afstanden met verschillende omstandigheden vol te houden.

Al werk ik in de sport, zorg dat iedereen een plek bij de vereniging kan krijgen of leidt trainers op,toch ga ik liefst mijn eigen weg. En loop ik het liefst ongeorganiseerd, train wanneer het uitkomt en heb altijd een doel voor ogen. Nu is dat doel even anders dan ik gewend was, geen loop, geen tocht. Maar begeleiden en fietsen op de mtb. Geen snelheid, maar volhouden. Van iedereen krijg ik tips die ik soms deel en soms naast me neer leg. Keuzes maken uit tips is ook heel belangrijk, zodat je dat pakt wat voor jou, voor mij het beste is op dat moment. En werkt dat niet, dan probeer je het anders. Belangrijk is om niet te blijven hangen in iets wat niet werkt.

Schema's heb ik ook nooit aan gedaan met hardlopen. Ik had doelen, sub-doelen en daar tussen trainingen. Alles is en was zo divers mogelijk. Veel afwisseling. En trainingen vaak in een mooie omgeving. Soms maakte ik een schema, maar door werk of tijdgebrek hield ik me er toch niet aan. Ik trainde veel op gevoel. En had ik geen zin in te trainen omdat het slecht weer was of ik te moe uit het werk kwam, dan had ik mijn doel als motivator, of een medeloopster. Dit is mij altijd goed bevallen.
Als je 60 km of meer gaat lopen, dan is dat niet alleen een marathon met een paar extra km, nee dat is gewoon bijna 1.5 marathon. Door sommige wordt hier nogal makkelijk over gedacht. Maar voor die afstand moet een gemiddelde loper gewoon heel veel trainen en kost dus veel tijd investering.

Er zijn voor de afstanden boven de marathon en in heuvelachtige gebieden, of in de bergen weinig tot geen echte schema's . Belangrijk is  dat je zo allround mogelijk jezelf traint. En dan nog zijn er door het gebied heel veel externe factoren die een rol spelen. Zoals het weer, wind, zon, warmte, kou, regen, mist, sneeuw etc. Deze factoren zijn niet te onderschatten. Wel komen er steeds meer trainers die zich hier mee bezig gaan houden omdat er ook steeds meer vraag naar is.
Als ik kijk naar de eerste serieuze wedstrijd in de bergen die ik gelopen heb, was de Transalpine in 2007, daar heb ik ontzettend veel van geleerd en genoten. Trainde we marathons in de  eifel, of in de ardennen, of heuveltraining op de skiheuvel in Bergsehoek, zwerflopen in de ardennen, heerlijk. Maar toen we in Oberstdorf van start gingen en we de eerste berg opgingen had ik het idee dat ik niets geen training in mijn benen had en dat we helemaal verkeerd getraind hadden, we zouden hier als berggeiten gaan finishen. Toch hebben we het toen heel goed gedaan. Omdat we het leuk vonden, en omdat we ontzettend van de tocht genoten.
Daar is een goede basis gelegd voor de rest van de tochten die ik in de loop van de jaren gemaakt heb.
Hieronder enkele tips die ik altijd mee neem bij de trainingen
  1. Zorg voor een mooi doel met enkele subdoelen, is slechte tijden is dit je motivator
  2. Train in alle weersomstandigheden. In de bergen heb je kans dat je in 24 uur dit allemaal mee maakt
  3. Zorg voor goede kleding en materiaal, laat je goed voorlichten en ervaar wat het met je doet. Bijv. geen goede regenkleding kan fataal zijn, omdat je door en door nat wordt en dus onderkoeld en dan moet je stoppen.Scarabee is daar een goed in.
  4. Train niet alleen lang en langzaam, maar doe tussendoor ook wat kort werk. Dit voor de afwisseling en snelheid behoud. Tevens  geeft je dit meer kracht. En het klimmen kost meer kracht dan gewoon over de weg lopen.
  5. Train ook als je geen zin of puf heb, dan is het een goede mentale training
  6. Wissel het terrein af  waar je op loopt, zand, gras, stenen.
  7.  Core stability training voor een sterk lijf wat je meer in balans brengt en het makkelijker gaat bij klimmen en dalen oa.
  8. Heuveltraining met verschillende hoogtes; stijl, lange klim, korte klim, op handen en voeten.
  9. Rust is ook training, dus ontspannen op de bank hangen, film kijken, een lekker bad, sauna, is ook training.
  10. Afwisselen met fietsen zo af en toe en zeker na een lange tocht is heel belangrijk voor je training
  11. Voeding is niet de sluitpost van dit rijtje, maar loopt als rode draad door het geheel heen. Als je alleen extra voeding neemt bij het sporten ben je maar matig bezig. Als je je auto alleen goed verzorgd tijdens de lange vakantie en tussen door geen olie, of goede benzine geeft zal deze ook minder goed lopen. En meer mankementen, blessures oplopen. Dus zorg dat je dagelijks goed op de voeding zit. En je weet ik kan daar als je dat wilt een advies in geven. Kijk op www.sportvoeding24.info  
Hoe kan een week er dan uitzien: Natuurlijk is dit helemaal afhankelijk van in welke fase je zit van de voorbereiding. Snelheid en tempo is daarbij natuurlijk ook heel verschillend. belangrijk is dat er in je trainingen voor jezelf een logische opbouw in zit met voldoende rustmomenten.

Ma:            uit fietsen van het weekend
Di :            10-15 km door het bos
woe:          core stability training
do:             15-20 km polder, asfalt (mocht je niets anders in je omgeving hebben)
vrij:           10 km
za:             rust (of 20 km)    
zo:            42 km of langer

Belangrijk vind ik altijd dat ik er plezier aan beleef, ondanks als ik soms echt de pe in heb onderweg, maar dat ik me daar weer in terug vind. En dat er een uitdaging in blijft zitten. Als je alles gewoon loopt en er geen uitdaging is, dan kom je niet verder maar blijf je lekker lopen, ook goed, het is maar waar je voor kiest.




En als je dan toch in training bent, dan is zaterdag 22 februari weer een Heuveltraining op de Grebbenberg van ongeveer 2 uur. We starten om 10.00 uur op de parkeerplaats naast de begraafplaats .



Geen opmerkingen:

Een reactie posten