woensdag 5 maart 2014

Boekenweek, je eet zo een heerlijk boek weg uit de boekwinkel


Er komt weer een mooie week aan... de boekenweek. En n boek is toch altijd nog iets anders dan een e-book. Nu is een e-book handig en praktisch, maar de geur en het gevoel van een boek is niet te overtreffen door een e-book. En zeker niet een kookboek. Een kookboek met mooie foto's doet het altijd al goed voordat er gekookt wordt. Een goed kookboek, daar loopt het slijm uit mijn mond voordat ik iets geproeft heb.
En een lekker recept wat ook nog gezond is, dat zijn voor oa sporters natuurlijk wel hele fijne recepten.
Vroeger, doordat ik veel sportte, maakte ik makkelijke recepten."Een beetje van maggie, een beetje van mezelf." Pasta met klein beetje groenten en een kant en klaar saus. Lekker makkelijk, maar geen inhoud wat betreft voedingswaarde. Ik dacht dat ik best goed bezig was.Vervolgens werd ik me meer bewust van het belang van voeding. En probeer steeds een heerlijk recept met ook de nodige voedingswaarde. Dit is in de tijd dat ik het afgelopen jaar de ziekte van Lyme kreeg nog meer bewust geworden. Zo eet ik minder koolhydraten, meer glute-vrije pasta's. Geen suiker, snoep. En wat ik al deed veel groenten, zoveel mogelijk kleuren in een maaltijd, af en toe vlees, niet dagelijks. En geen melk, maar soja en de biologische yochurt van de bij ons in de omgeving de biologische boerderij:" Veld en beek.
Alleen gezond eten rondom een wedstrijd is natuurlijk goed, maar je lijf vraagt dagelijks om goede voeding. En natuurlijk eet ik ook weleens iets makkelijks, bijv. een pizza van A&H, maar probeer toch dagelijks te genieten van het eten en elke keer weer iets goeds op tafel te zetten. Of nog mooier... op tafel te laten zetten door iemand anders.
En uit de volgende boeken haal ik dan erg veel leuke en lekkere recepten.

Het boek van Mirjam van Reijen: Het hardloperskookboek. Naast bijv. de heerlijke "olympische
soep", staan er ook heerlijke noten koekjes in die je zelf kunt maken voor onderweg tijdens een ultra bijv.                                                            
 Naast Mirjam staat nog een andere loper die ik bewonder, Scott Jurek. Die naast heel mooi de overgang van het bewust gaan eten rondom het sporten, ook heerlijke recepten in zijn boek heeft. Zeker de zeer goed gevulde vegetarische bonen soep vind ik een toppertje in zijn boek. Buiten de recpeten is het een prachtig boek om te lezen.
En daarnaast wil ik nog een paar boeken waar ik snelle, gezonde en lekkere recepten uit haal, dat is het boek van de "beroemde/beruchte; Nigella Lawson. Een engelse dame die overheerlijke Italiaanse recpten neer zet. Zelf ben ik "verslaafd" aan de rode uien met anijs en basilicum uit de oven, past overal bij. Of de heerlijke pasta met pistache noten... een recept waar je je vingers bij aflikt.


En tot slot een mooi boek, en ik weet dat hij weer een nieuwe heeft is een van de boeken van Jamie Oliver.... ook hij heeft een voorkeur voor Italiaans eten, maar heeft ook diverse boeken met recepten van de "gewone"burger, of diverse landen. En naast zijn boeken is hij erg goed bezig om het belang van gezondheid en het bewust worden van wat je bijvoorbeeld eet als je naar een fastfood shop als de big M gaat. Hieronder een kort filmpje waar hij dit goed weergeeft.

Ik denk dat ik dit jaar dus weer voor n bewust lekker boek ga en dat is het Jamie Oliver boek, : "Bespaar met Jamie."
En ik haal het deze keer gewoon in de winkel, niet via internet, maar gewoon even de tijd nemen om de boekenwinkel door te neusen en een boek te kopen. Lekker voor mezelf, maar ook goed voor de boekwinkel die moet blijven. STEUN DE BOEKWINKEL, koop een boek in de boekwinkel. En geniet ervan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten