woensdag 7 mei 2014

Beweeg jij 30 minuten per dag achter elkaar middel-matig ? En... elke dag?

Veel lopers, lopen regelmatig. Sommige om de dag, anderen 3x per week een enkeling elke dag. Maar die laatste zijn de uitzonderingen. Maar wat doe je op de dagen als je niet loopt. Heb je dan een alternatieve training? Zoals, core stability training, yoga, wandelen, mtb, fietsen of....iets anders.
Heb je naast je inspanning een baan waar je veel zit of heb je een baan waar je veel in beweging bent.
We zijn vaak trots als we 3x per week sporten, of soms zelfs 4x. Maar dat houdt in dat je zeker nog minimaal 3 dagen niet beweegt. En het is een feit dat je zeker na je 35ste normaal gesproken steeds minder gaat bewegen. Vaak zijn de redenen werk of leefstijl. Maar er vindt ook een verandering in de hormoonhuishouding plaats. Ook dat is een reden.
Des te belangrijker is het om te blijven bewegen. Niet alleen bewegen omdat het moet, omdat het gezond is, maar vind iets waar je je lekker in uit kunt leven, waar je van geniet. Want natuurlijk zijn er heel veel lopers omdat ze het gewoon leuk en lekker vinden. Maar er zijn nog te veel mensen die bewegen omdat ze vinden dat ze het moeten doen. Want het is beter als je beweegt dan dat je stil zit.  Tja dat is een feit. Ook hier is een onderzoek geweest, dat stilzitten het nieuwe roken is. Jaarlijks sterven er 5,1 miljoen mensen aan roken, maar 5,3 miljoen mensen aan in-activiteit.

Leef jij bewust? Of doe je veel dingen uit gewoonte? Stap je uit gewoonte even in de auto om een boodschap te halen, of om bij vrienden 3 straten verderop te gaan koffiedrinken. Of pakje als het even kan elke dag de fiets als je ergens heen moet.
Ik vind het soms makkelijk om de auto te pakken. Maar ben blij als ik steeds vaker voor een bezoekje van mijn werk even de fiets kan pakken, of 1 of 2 dorpen verder op bezoek ga met de fiets, probeer dan ook nog een mooie route te pakken. En ook de boodschappen met de fiets. Tja, als het regent baal ik ook en doe ik het ook niet altijd als ik op bezoek ga, want dan kom je vaak drijfnat aan en natuurlijk een regenpak helpt, maar moet toegeven dat vind ik ook niet altijd prettig.
Ik woon 8 hoog, pak alleen als ik veel bij me heb de lift naar beneden. Maar normaal gesproken altijd lopend naar beneden en naar boven minimaal 1x per dag. Ook dat is wennen, maar op den duur wordt dat een gewoonte. En als je die dagelijkse dingen, bewust doet en er een spel van maakt gaat het steeds makkelijker en sluipt dat op een  mooie manier er in. En zo kom je dan vaak aan je dagelijkse beweging op de dagen die je niet sport. Want waarom is dat belangrijk. Vandaag werd ik weer geconfronteerd met het filmpje van prof. Erik Scherder, ik vind dit een byzondere man die heel simpel uitlegt dat bewegen niet alleen invloed heeft op onze lichamelijke gesteldheid, maar juist ook dat ons brein gevoed wordt door bewegen. Maar ja, dan moet je het wel elke dag doen!


 Zo heeft hij ook nog een filmpje over vla... dat is ook heel byzonder, maar ook heel triest.
Na dit filmpje ga je toch even denken als je de auto in stapt.. kan het niet anders....
Geniet van het bewegen en je merkt dat je ook geestelijk meer ontwikkeld... al is het alleen maar de creatieve brainwaves die je onderweg kunt hebben, of gewoon je hoofd leeglopen. Ik ben er van overtuigd dat als er meer bewogen wordt er minder gebruik gemaakt zou worden van de gezondheidszorg...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten