zaterdag 7 januari 2012

de populariteit van de trail.....

Bij mij op de club zit Kees, Kees is een hele goede loper en was een van het eerste uur bij de Rotterdam Marathon. Hij was nog van de tijd dat ze met een paar man startte in het Kralingse bos om 42,195 km te gaan lopen. Hij kan hier nog `smullend ` van vertellen. De mensen werden hier enthousiast  en zagen meer mogelijkheden en het groeide en het groeide. De commercie kwam om de hoek kijken en we weten allemaal dat nu ruim 30 jaar later er een erg groot evenement op de Coolsingel staat met duizenden deelnemers, verzorgers en toeschouwers. Waar jong en oud van geniet. Maar ook hier hangt een prijskaartje wat alleen maar duurder wordt. En de vraag of het evenement nu voor de lopers is, of dat de lopers ervoor moeten zorgen dat de toplopers komen? Daarbij komt ook nog dat Rotterdam alleen voor de toplopers en niet voor de toploopsters is.
Hoe kom ik hierop...ik zag van de week een tweet voorbij komen dat de wieringermeertrail, nieuw en al bijna volt zit. En de koning van spanje ook enorm groeit..
Toen ik op het Cios zat liep of fietste ik regelmatig over de veluwe en de postbank. Met het lopen liep ik dan regelmatig onverhard over kleine paadjes. Als ik in Duitsland een voetbaltoernooi had, was er ook regelmatig een soort cross in de bossen om de velden heen waar ik aan mee deed.

Maar zo'n 7 jaar geleden kwam ik "officieel" in aanraking met het trailrunnen/ berglopen. Het heeft me  toen gegrepen en het is heerlijk. Het is genieten. Lekker lopen, lekker genieten van de natuur. Niet alleen de wedstrijden, maar juist ook de trainingen, waar je kriskras door bossen rent het zogenaamde "zwerfrennen" is genieten. Niet te veel mensen. Of soms zoals bij de UTMB, waar duizenden aan de start staan, maar waar je ook daar na de eerste km kunt genieten van de natuur en je eigen weg baant.
In Nederland was de kustmarathon, de 60 van Texel en Diever heeft zijn rondjes. Maar in 2005 was er nog weinig informatie en haalde ik veel informatie uit de USA waar het hot is en waar je elke week wel een 100 mijler kunt lopen. Nadat ik in 2008 samen met Martine de Trans Rockies in Colorado heb gelopen was ik echt verliefd op dit gebied. Zo ruig, groot en prachtig daar kan geen enkele berg aan tippen. Via youtube filmpjes en het blad trailrunner kregen we onze kennis en kunde. Wat we vervolgens in de praktijk uit probeerde in de ardennen.
Er is in korte tijd dus nogal wat veranderd. Men wil massaal barefoot running doen want dat is natuurlijk. 
En als mensen een marathon gelopen hebben wil men meer en wil men 50  of 60 gaan lopen. En ja we willen allemaal de drukke stadslopen vermijden lijkt het wel en de trails opzoeken. En zo ploppen links en rechts trails op; Veluwezoom trail 53 km, Trail by the sea 33km, Wieringermeertrail 17,5 km, Koning van Spanje 11km / 30 km , Berg en Dal loop 60 km, Sm loop 42 / 58 km(gratis!) 'tisvoorniksloop 30 /42(gratis). De laatste 3 genoemde zijn loopjes die al lang bestaan en juist opgezet zijn om echt te genieten. Sommige zijn dan ook gratis of voor een klein prijsje, maar allemaal goed georganisseerd omdat het vanuit de liefhebbers is georganisseerd. 
Ik ben dan ook blij met de nederlandse informatie over trailrunning die terug te vinden is op de site: Mud Sweat en Trails! Hier is veel info en loopjes op te vinden voor de liefhebbers. Zij organiseren dan ook kennismakings cursussen. Ook voor de gevorderde hebben ze nu een cursus, jammer dat je hier dan meteen €175,00 voor neer moet tellen en dat het alleen voor de snelle mensen is. Wordt dus een elite groepje. Jammer, maar verder hebben ze prima informatie.


 Dus we krijgen meer trails, meer informatie en de groei van het trailrunning is hot!!! Hoop alleen niet dat we zometeen met 1000 mensen aan de start staan bij een loop over de veluwe of gulpen waar je over de kop gelopen wordt. Want ik zoek nog graag de loopjes met mooie natuur en niet waar het geweld tussen de mensen de overhand heeft. Ik zal dan ook regelmatig naar Belgie gaan, waar de loopjes mooi zijn en alles eromheen somber zodat je kunt genieten van de natuur zoals bij Olne-spa-Olne (60 km) of Nobresart waar je denkt in te schrijven voor 46 km en dan kom je er dan is het 48km en bij de finish is het 50 km. Maar de gastvrijheid is hoog, de deelname niet hoger dan 200/250 deelnemers en de koffie is gratis en een biertje op het eind met een maaltijd voor weinig of soms ook gratis. Gewoon omdat men het leuk vind om mensen te laten genieten van de natuur. En daar is het trailrunnen voor bedoelt volgens mij.
En hoop dat de nieuwe trailruns dan ook in Nederland kleinschalig blijven en niet zoals in Rotterdam, waar men ook begon met een klein groepje in het Kralingse bos, maar waar nu de Coolsingel soms te klein is.Veel kleine kunnen ook veel mensen van genieten. Want van de natuur moet iedereen kunnen genieten tijdens het mtb-en, wandelen en tijdens het trailrunning!

2 opmerkingen: