woensdag 11 januari 2012

Weer alarm bij hoog water, och ik vind het gewoon mooi

Vanavond liep ik goed verlicht met hoofdlamp en ledverlichting op mijn lijf over de wageningseberg richting Renkum. Ik heb heel bewust gekeken wat trek ik aan, omdat we gisterenavond met een groepje een tempotraining achter de Wageningseberg hadden, waar onverwachts veel auto´s kwamen. En wij op de weg liepen. Vervolgens stopte er een auto, omdat hij geschrokken was en sommige van ons niet had aan zien komen. Het wijst er maar weer op hoe belangrijk het is om goed verlicht te zijn. Dus nu ik vanavond alleen ging heb ik, wat ik eigenlijk altijd doe als ik alleen loop ´s avonds, hoofdlamp, ledverlichting en wit of rose jack aan. Dus met de veiligheid zat het goed. Vervolgens ook maar weer eens lekker mijn nike free aan, wat tot gevolg had dat ik lekker licht liep. En het voelde of de intervals nu eindelijk resultaat opleveren. het voelde allemaal goed en ik liep vervolgens in gedachten. Bij Renkum zag ik dat het water in de velden staat, kwel water van de Rijn. Dit deed me aan vroegere tijden denken. In 1967, pffff das lang geleden. Maar dat was de tijd dat ik nog aan een dijk woonde in Westervoort. En waar ik in deze periode uren kon turen vanaf mijn slaapkamer naar het weiland, waar langzaam het water in liep bij hoogwater. Dan werden de luiken van de naast gelegen betonfabriek geopend en zag je het water zo de weilanden inlopen totdat het tegen de rand van de dijk stond. Toen waren er nog geen weer alarmen, of evacuaties. En was het geen hot-news voor radio en tv. Het hoorde er bij en gebeurde regelmatig in deze tijd van het jaar. Wel weet ik dat mijn vader ooit heeft moeten waken met een ploegje ´s nachts omdat er enkele plekken, ver van ons vandaan, de kans op doorbraak aanwezig was. Maar iedereen bleef rustig, en er werd goed samengewerkt en wij vonden het gewoon leuk. En ja ´s zondags kwamen er veel mensen op de fiets of auto, kijken hoe hoog het water stond, was het ineens druk waar het toen nog rustig was op de dijk.



hoog water van de IJssel in 1967
 Ik liep door de bossen in, nog even ging mijn gedachten naar een week geleden toen ik op de radio hoorde dat mensen in hotels werden gestopt  ivm hoogwater. Waarom is dat nu zo'n hot item in het nieuws? Wordt er toch misschien op verkeerde plekken huizen gebouwd? Wordt er te weinig rekening gehouden met de kans op hoog water? Of is het onderhoud aan de dijken zo slecht? Tja, het zal wel een reden hebben. Maar ik vind het gewoon mooi om te zien hoe het water het land in loopt en na een tijdje ook gewoon weer verdwijnt.

 

1 opmerking:

  1. Huidige tijd? Geen raad weten met je arremoede. Ben je eigenlijk ook niet eens waard om het te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen