vrijdag 11 november 2011

Combinatie van Sporten

Lopen is dat wat ik leuk vind. En het liefst in de bergen op kronkelige paadjes.  Al heb ik meerdere sporten gedaan, turnen, voetballen, schaatsen,wielrennen, mountainbiken. Pas jaren  later ben ik gaan lopen.  Gewoon omdat ik dat overal en altijd kan doen als ik dat wil. Ik ben dus breed opgeleid. Zeker toen ik op het CIOS ging zwemmen, judoën, honkballen, atletiek, tennis, acrobatiek etc.  Mijn lichaam is dus veelzijdig ontwikkeld. 
Als loper ben je vaak wel eenzijdig bezig. Je doet interval, heuvel-, duurtraining, ect, maar alles doe je lopend, rechtop  en de toppers die doen wat meer variatie met oa krachtsporttraining. Maar de gemiddelde loper is daar niet mee bezig.  Het grote verschil met Trailrunning en berglopen is dat je veel meer fysieke krachten ontwikkeld door het klimmen en het dalen. Regelmatig doe je tijdens een trail aan interval omdat het niet anders kan.
De laatste jaren zie je steeds meer trainers kijken naar andere sporten om te kijken wat ze van elkaar kunnen leren. Dit zijn positieve ontwikkelingen.  Breed ontwikkelen voor een sterk lijf, wat soepel en wendbaar is en  wat beter bestand is tegen blessures. Daarnaast is het onderhoud hiervan natuurlijk ook belangrijk, maar dat gaat goed met Herbalife24.
Diverse balsporters kijken naar elkaar. Ook de voetballers die niet alleen naar de teamsporten kijken, maar juist naar hele specifieke sporten, waar je niet in eerste instantie aan zou denken,  zoals judo. Niet om beter te vechten op het veld, maar om te werken aan de  motorische ontwikkeling, duelkracht, fysieke en mentale weerbaarheid, concentratie en coördinatievermogen.  Iemand die dit al jaren geleden bij toeval deed en ook duidelijk zichtbaar was op het veld, was Boudewijn Zenden, maar ja diekwam ook  uit een judonest .  In de eredivisie is Ajax hier al heel lang mee bezig sinds kort is Fc Twente ook begonnen met  “voetbal-judo”.  Maar ook bij het hockey wordt er ook gejudood. Natuurlijk moeten  de voetballers en de hockeyers bij de amateurs nu niet allemaal op judo als je voetballer/hockeyer bent. Daar heb je al heel veel  trainingen nodig om het voetbalspelletje onder de knie te krijgen. Maar waar ik wel voor pleit is dat jeugdigen kennis maken met meerdere takken van sport zodat ze en een goede keuze kunnen maken en dat ze breed worden opgeleid om steeds specifieker te worden.
En ook ik blijf kijken wat zou een trailrunner ook bij andere sporten vandaan kunnen halen?

1 opmerking:

  1. Ik heb gemerkt dat ik sterker werd door vaker in de bossen van Ermelo te trainen. Alleen de combinatie fietsen/lopen gaat mij niet zo best af.
    Krijg teveel last van mijn knieen.

    BeantwoordenVerwijderen