maandag 21 november 2011

Wat eten we vandaag naast sporten?

Vaak heb ik mijn eten overgeslagen omdat ik ging sporten, of ik zat rond middennacht met een opgewarmd bordje macaroni nadat ik de hele avond of les had gegeven of zelf had gesport. Niet echt verstandig, maar ja, met voeding wilde je niet bezig zijn want ik wilde sporten zoveel mogelijk. Maar ja dat liep op een gegeven moment, rond mijn 36ste spaak. Ik zei tegen iedereen ga sporten, want daar wordt je fit van en zelf kon ik niet meer mee doen als coach bij het partijtje van het voetballen, omdat ik te moe was. Ik accepteerde dat, want ja.... ik was ook niet meer de jongste!!! Tot die tijd heb ik nooit een relatie met voeding gelegd. Maar toen iemand zei: "Misschien kun je eens naar je voeding kijken", dacht ik zou daar een link mee zijn? En toen ben ik er helemaal ingedoken. Heb seminars bij oa NOC*NSF gevolgd, die waren er nog niet veel. Ben anders gaan eten en ja hoor, hoe is het mogelijk maar ik kreeg meer energie. En afgelopen jaren voel ik me fitter dan toen ik 36 jaar was. Ben veel actiever en voel ook als ik een dag  slecht gegeten heb.
Nu kom ik ook veel sporters tegen zowel topsporters als recreanten. Maar wat me altijd opvalt, of ze nu te dik zijn of niet, bijna allemaal eten te weinig voedingsstoffen. En sommige atleten die erg mager zijn en veel sporten proberen toch aan hun kcal. te komen, maar dan richten ze zich op vetten. Niet wetende dat je door die vetten ook langzamer kunt worden al zal het gewicht vaak niet toenemen. Maar hoe los je dit nu op?
Daar zijn vele oplossingen voor. Belangrijk is dat je iets vind wat bij je past.
Enkele tips;
* Zorg dat je naast je sportplannen, ook een "eetschema"hebt. Dit hoeft niet strak te zijn, maar als je vanuit je werk bijv. weinig tijd hebt tot aan de training, dan is het handig om bijv tussen de middag warm te eten, en kun je 'savonds brood eten met soep en fruit bijv. En tussendoor kun je een shake nemen, heb je zeker je voedingsstoffen binnen. Na de training kun je dan bijv. een grote bak met yochurt, fruit en musli nemen. En eventueel shake voor de juiste voedingsstoffen.
* Belangrijke onderdelen van de voeding; groenten, fruit, (soja)melk producten, vis, vlees of vleesvervangers, rijst/spagetti of aardappels.
* Eet kleine beetjes en regelmatig op een dag, om de 2 a 3 uur.
* vervang koolhydraten tussendoortjes voor eiwit tussendoortjes
* Zorg dagelijk voor voldoende water minimaal 2 liter
*Denk niet alleen goed te eten 1 week voor je wedstrijd, maar bouw het net zo op als je trainingen. En speel ermee.
Maar wil je echt weten wat je persoonlijk moet doen ten opzichte van je inspanningen, kijk dan eens op de volgende site. In 1 week kun al inzicht krijgen hoe jij eet tov je inspanningen.
En morgen zal ik zorgen voor een lekker, gezond en makkelijke maaltijd voor sporters.


Wat eet een wielrenner op 1 intensieve dag!


1 opmerking:

  1. Heb de 7heuvelenloop op Prolong gelopen. Ik liep 1:13:49 en dat is een verbetering van mijn PR met 2:47. Ik heb ongeveer 800 ml Prolong gedronken tijdens het lopen. Opvallend was dat ik tot het eind toe energie hield, dat ik nauwelijks moe werd. Aanstaande zondag in Geldrop de 30km lopen. Weer op Prolong natuurlijk! :-)

    BeantwoordenVerwijderen