zaterdag 26 november 2011

In 40 minuten door de eeuwen heen over de Grebbeberg

Morgen ga ik de ´t is voor niks marathon lopen, maar ik wilde vandaag nog wel even lopen, dus ik besloot naar de Grebbeberg te rijden. Normaal ga ik daar naar de rivier kant, maar dacht ik ga  vandaag eens  te kijken achter het "Ereveld". En als je dan meteen over de trails loopt ben je meteen in het bosrijke gebied. Er staan wandelroutes uitgezet met diverse lengtes oa 1 van 13,5 km.Na 10 minuten lopen staat er een bord over de slag op de Grebbenberg. Al lopende probeer ik de beelden die ik meteen voor me kreeg weg te halen.
 Wat moeten hier ontzettend veel dode geesten ronddwalen. Gefrustreerd door het verlies. Of angstige soldaten. Als ik om me heen kijk zie ik alleen maar mooie paadjes, die op en af gaan en af en toe buiten het bosrijke gebied kijkend over de velden. Prachtig, kan me niet voorstellen dat hier zoveel ellende heeft afgespeeld. Als ik vervolgens weer naar beneden ren kom ik bij een landgoed. Ook iets met een grote geschiedenis  waar nu verstandelijk gehandicapten op een vrijzinnige manier kunnen leven. Ik vervolg me pad weer naar boven. Kom nu eindelijk de eerste mensen tegen. Mannen met detectors om materialen te vinden in de grond. Ik loop door en me een voorstelling makend dat zij op zoek zijn naar allerlei oorlogs materiaal, een kopje, een mes, een helm.. als ik ze naar een paar ronden weer tegen kom vraag ik waar ze op "jagen" Eerst krijg ik nog stoere verhalen, maar vervolgens zegt een iemand van het gezelschap "we hebben een vrije gezellen feest en weten eigenlijk niet waar we naar op zoek zijn" ik moet lachen, mijn fantasie was weer eens op hol geslagen. Wens ze een fijne dag en loop verder.
Na dat ik eerst netjes over de trails, wandelroute was gelopen, ga ik nu toch maar kris kras over onbekende paden. Heerlijk om zo even te dwalen in een een klein stukje Nederland waar zich heel veel historie heeft afgespeeld. Wat nu nog zichtbaar is door het ereveld van de militairen en de beelden aan de weg. Maar lopende in het bos is het gewoon genieten...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten