zondag 5 augustus 2012

Dutchcoast run by night in the summer

Had ik vorige week lang en vroeg in de ochtend gelopen, nu wilde ik nog trainen in de nacht. Dus was het mooi dat Rinus Running ook voor een zomer editie had georganisseerd van de Dutch Coast ultra run by night. Kwam voor mij prima uit in mijn `schema`. En deze keer vond Just, een loopmaatje van Pallas dit ook een keer leuk om mee te maken. Dus samen zijn we gezellig naar Castricum gereden, waar we de bus namen en vervolgens de trein naar den Helder. Grappig om te zien, als je de deelnemers niet kent, het toch gauw zichtbaar wordt onderweg, want wie gaat er op zaterdagavond om 20.00 urr nu in loopkleren met de trein naar Den Helder. Het verschil met de winter was ook al duidelijk. Waar je toen nog gratis bij het strand kon parkeren, moest je nu betalen.Ook in de avond!!
In den Helder werd het groepje nog groter en met zo´n 16 deelnemers zijn we precies om 22.00 uur van start gegaan. Ondanks dat er in Castricum om 20.45 uur behoorlijk regen naar beneden viel, gingen wij op pad met een lekkere temperatuur, zo´n 18 graden schatte ik. Ik liep in een Icebreak ondershirt en daarover een gewoon shirt, korte broek, pet en lamp(die nog uit stond) Op de dijk voelde ik dat het lekker ging. Maar voordat we daar waren was ik Just al kwijt, die ging er snel vandoor...
Op me suunto kijkende zag ik dat ik wel heel erg snel ging voor mij doen. 5.15- 5.30 uur. Dit ging ik niet doen, dus liet me terug vallen. En dat liep lekkker.Het werd al snel donker en de maan was nog niet te zien, maar ik heb mijn lamp gewoon nog uit. En na toen de wolken weg gingen kwam de maan. Geweldig wat een licht! Weinig wind, maanlicht en een heerlijke temperatuur. Geweldig dit wordt weer een mooie loop. We gingen het strand op en ook dat lag er prima bij. Zou dit een herhaling worden van van de winter? Dat zou mooi zijn, want ik hou absoluut niet van mulzand. na zo'n 12 km krijg ik darmkrampen, wat is dit nu. .. oke, even in de bosjes... geen bosjes, oke, aan de kant och ben in een grote zandbak ! Neem me tijd en ben nu wel een groepje kwijt en zie Niels en ... voor me lopen sluit aan en loop met hen mee. Al loop ik iets sneller. Al snel gaat Henk eraf. En loop ik samen gezellig met Niels die me de oren van me kop lult. Ik geef wel aan dat ik niet veel zeg. Moet af en toe wel lachen. Hij zei achteraf dat hij het tempo niet aan kon, maar ik weet waarom :-)
Vlak bij de volgende dijk kwamen we nog iemand tegen die terug was gevallen. Dit was iemand met een lampje op.
Niels en ik liepen beide zonder licht dat liep erg prettig. En het lampje vond ik zelfs storend, je zag gewoon minder leek het wel. Op de dijk liep Esther Devilee, terwijl Niels achter bleef, ik voor de 2de keer uit mijn broek moest , sloot ik later aan bij Esther. We liepen samen zeiden weinig maar het voelde goed zo. Ik zag een vuurtoren en dacht daar moeten we naar toe. Dat is Egmond en dan is het nog 7 km. Ik vroeg even aan Esther op hoeveel km zei haar horloge had staan, dat was 31 km. Jemig, waren we al zo ver, dat had ik nog niet gedacht, had ook niet op mijn horloge gekeken.



Voelde me nog lekker alleen die krampen waren vervelend. Ik kende dit ook niet zo. De rest voelde goed. aan het eind van de lange dijk zag ik een bekende silhouet wandelen... Just, ik ging even bij hem lopen wat er aan de hand was. Het ging niet meer. Misschien te hard gestart? Maar hij bleef doorgaan, want hij genoot net als ik van de heerlijke omgeving meeuwen, maan, strakke strand.. maar ja het rennen was even minder. Weer terug op het strand sloot ik weer aan bij Esther en we gingen in het zelfde tempo door. Ik merkte naast de temperatuur dat er nog een groot verschil was met de winter. Toen was het donker overal donker, maar nu niet. Er was veel licht, naast de maan, waren er strandtenten die er toen niet stonden, waren er vakantiehuisjes waar op verschillende plekken ze ondanks de late tijd, inmiddels 03.00 uur ,vuurkorven staan en vele lampen waren nog aan. Op het strand waren vele tekens geschreven, waaronder vele hartjes... en namen.

 Soms stonden er ook 2 of meerdere mensen. Ik denk dat die wel even raar op keken... maar wij liepen door. Af en toe was er een kuil, nee er lag niemand in, of moest je uitkijken dat je jezelf niet vasliep op een bank. dat liep af en toe niet prettig. Nu dacht ik toch Egmond te zien, maar die vuurtoren leek nog steeds verweg. Ik zei ook tegen Esther, ik heb het gevoel dat die vuurtoren niet dichterbij komt.... nee maar ik keek iets verkeerd, volgens Esther was dat de vuurtoren van IJmuiden. En ja hoor nog geen 2 km later was het Egmond en een heel sniekie vuurtoren. Dat lucht op. Toen we Egmond voorbij waren en het nog maar 7 km was kreeg ik er snel genoeg van. Ik kreeg genoeg van het strand, wilde er gewoon zijn. En ja hoor kwamen er weer krampen. Nog een keer uit mijn broek. Esther wilde wachten, want wist de afslag niet waar je het strand af ging. Ik gaf aan dat ze dat vanzelf zou vinden. En zij liep door en er kwam nog een stel achter aan. Ik deed het rustig aan, dronk mijn laatste bidon leeg. Had maar 1,5 liter prolong en hydrate gedronken. Is erg weinig had nog wel 3 gelletjes bij  me maar het was eigenlijk te weinig. Maar ja kon niet meer mee krijgen. Oke, de laatste km loop ik ook gewoon door. Ik zie in de verte een licht en bedenk dat dat wel eens de strandtent is waar we eraf moeten. En ja hoor na ruim 50 km is daar de afslag ik ren door het mulle zand op naar de strandtent en ben blij dat ik er ben. Achter me aan komen Esther en Monica met haar medeloper die een strandtent te vroeg eraf waren gegaan. het was langzamer als van de winter maar wel fijn en goed. Mijn afstand was 50.5 km, 5.53.55 uur. Ik ben tevreden. Ben stijf en ga snel naar de auto van Just, waar ik me helemaal omkleed en snel een rebuild neem, banaan en water. En als snel komt ook Just heeft hij toch nog lekker doorgelopen. Ook hij verkleed zich en neemt een cola en een krentebol en we rijden beide tevreden naar huis. En bij veenendaal zien we het licht worden . Toch byzonder zo'n nacht loop. Als ik om 05.30 uur onder de douche sta zie ik de zon op komen. Een mooi moment om mijn ogen dicht te doen.
Rinus bedankt voor de mooie organisatie en Just,Niels, Henk en Esther bedankt voor de gezelligheid tijdens deze loop.
En Niels Duifhuizen ook bedankt voor de mooie foto's!

2 opmerkingen:

  1. Graag gedaan Ingrid en een mooi verslag van een bijzondere nacht loop.
    Geniet na en fijn dat je er was.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi avontuur zo in het donker, en toch licht, over het strand

    BeantwoordenVerwijderen