woensdag 1 augustus 2012

156,9 km trainen rondom de Dodonge


Het is nog een paar weken voor de TDS, mijn derde en laatste grote doel dit jaar. De eerste twee heb ik volbracht met veel plezier en voldoening. En dat hoop ik ook op28/29 augustus te doen rondom de Mountains Blance, de TDS, `Sur les Traces des Ducs de Savoie`.

Dus heb ik na de salomon4 trails weer n "trainingsschema ' gemaakt. Er waren n paar mooie loopjes waar ik tussen moest kiezen, n luxe en niet altijd prettig. Er is gewoon zo veel. Tot nu toe heb ik wat loopjes laten schieten voor byzondere trainingsloopjes. Want wat is er mooier dan dat je n "trainingskamp" wordt aangeboden in Z-Frankrijk in n relaxte omgeving met veel sportieve mensen om je heen en een lekker trainingsgebied. Alle ingrediënten voor lekker relax en afwisselend trainen waren dus aanwezig!
Woensdag 25 juli vertrokken naar Belves.  's middags met de waypoints van de suunto en garmin een route uitgezet. En donderdagochtend om 04.00 uur stonden we met z'n drieën al buiten in het donker met hooflampen en fiets met kratje bidons om te beginnen aan een mooie lange duurloop van rond de 65 km. Ben je dan gek of is dit gewoon leuk. Wij vonden het gewoon leuk. En gingen op pad. Maar nog geen km verder schrokken we ons rot. Ik dacht dat we beschoten werden, maar Liesbeth stond n beetje beteuterd erbij.... Klapband. Balen, maar dit kon ons niet stoppen, dus snel Bert uit bed gebeld, die als een echte "tourdefrance" mecanicien met een ander wiel aan kwam zetten, maar jammer die paste niet, dus toch een andere band erop leggen. Vera en ik liepen verder met n bidon hydrate bij ons voor de eerste kilometers. Buiten de waypoint zouden we ook nog de pijlen van de 100km kunnen volgen, want daar volgde we n stuk van. Opvallend was dat het en warm was en het lang donker bleef. Pas rond 6.00 uur in Sant Cyprien werd t licht. Hier kwamen Lies en Bert er weer bij. We liepen in n lekker tempo rond de 9 km per uur naar Allas Les Mines waar we nog even in de duister een hert zagen.En toen rond 6.30 uur bij t kasteel van Josephine Baker de zon echt op kwam lag dit kasteel erg mooi  in t licht en zagen we nog mooi 2 herten op het grasveld staan. Bij Castelnaud la Capelle.


kasteel Josephine Baker

Werden even wat broodjes gehaald, de geur was heerlijk, maar ik nam mijn prolong en een toilet stop en vervolgens liep ik door. Dit was een prachtig fietspad, wat nog vers in het geheugen lag van de 100 km, alleen was het nu totaal anders, ik liep op gegeven moment gewoon tussen de camping door. De vele campings in de weide velden gaven n heel ander beeld. Ondanks dat bleef het een prachtige route met wat heuvels. En ondanks dat we gister aangekomen waren erg kort geslapen, 2 uur, liep ik lekker, was t gezellig en relax, al vonden Vera en Lies het nu wel erg fris zo in de schaduw van de berg en in het dal. Opweg naar Daglon . Hier heel even in het zonnetje n espresso gedronken. We liepen hier over de "grote" weg. Wat niet altijd prettig was, maar doordat Bert achter ons bleef rijden met zijn auto viel het wel mee. Vervolgens op naar de heuvel opweg naar het huis van Ton en Rini, jemig wat een klim en nu rond 10.30uur werd de zon al aardig sterk en de klim was ruim 5 km... Niet steil maar glooiend omhoog en met 45 km in de benen is dit toch pittig. Even gezellig kopje koffie, water en prolong en weer door. Het was nog maar 13 km, maar het zouden de zwaarste km worden. Eerst naar beneden, vlak en vervolgens weer een pittige klim van 5 km met op het eind een klim van 25% en 300 m. O,o,o wat heb ik dit vervloekt... Maar boven was ik blij, wist dat ook nu van St.Germain de Belves naar het eindstuk nog aardig glooiend was en zeker 4,5 km. Ik vond het genoeg, had t warm en geen zin meer! O wat was ik nu helemaal blij met de meiden, want die hebben me er door gekletst. Heerlijk is het dan dat je zo'n lange, prachtige duurloop niet alleen loopt, maar met z'n drieën. S middags hebben we heerlijk aan het water bij de Dodonge gelegen. Wat is t leven toch.... Heerlijk. De rest van de dagen lekker afgewisseld met racefietsen en lopen in n prachtige omgeving met geweldige sportmensen en heeeeerlijk eten. Die 156,9 trainings km waren n genot.
Nu opweg naar de nachtstrandloop van Rinus (50km) en onze eigen n70 marathon dan nog wat kleine loopjes, maar de laatste hoogtes haal ik op in de omgeving van Chamonix. Ik voel me goed geniet van de trainingen en van de wedstrijden. En wat is het mooier als je dit kunt delen met prettige mensen om je heen...

1 opmerking: