maandag 20 februari 2012

Het Gorkipark met vele belevenissen

Het rustpunt in de drukte van de stad, zo zien veel Moskovieten dit park. Het park wat in 1928 is ontstaan, toen enkele grote tuinen werden samen gevoegd. En vanaf 1932 werden er treintjes en andere kleinschalige attracties voor kinderen gebouwd die daar konden spelen onder begeleiding van hun ouders.
Vandaag was het vooral een park van rust en sport, mensen die er wandelden of aan langlaufen deden. En op sleetjes en banden werd er door volwassenen en jongeren naar beneden geroetst, wat overgens een heerlijk gezicht was.

Wij zouden er met z'n drieën gaan rennen.
Alleen ging ik linksaf gaan en de anderen rechtsaf bij de metro. Zodat ik nog wat extra km zou maken. Al snel liep ik samen op met een oudere Rus die erg goed engels sprak. Het was t park waar ook de running club zat, vandaar de vele hardlopers. De man verontschuldigde zich voor het lage tempo, maar hij was geblesseerd aan zijn knie. Hij had al meer dan 117 marathons achter zich waar der hele mooie, zoals antartica en de kilimanjaro en..... De Leiden marathon. Een man met een schat aan ervaring waar ik een tijdje mee gelopen heb. Erg leuk zo de inwoners te leren kennen. Toen ik weer alleen liep zag ik dat er kleine paadjes tussen de bomen omhoog gingen... Ik ging er achter aan en ja hoor hier lag een prachtig trail parcours. Al rennnend door de sneeuw genoot ik met volle teugen. En dat deden meerdere mensen . Het was -14 maar het voelde heerlijk fris zo tussen de bomen.
Op gegeven moment moest ik ongelooflijk naar het toilet, had al diverse dixies zien staan, maar nu zag ik een bordje "wc" dat klonk luxe. En ja oor een heel clean toilet midden in het park. Ik vervolgde mijn weg weer langs de bevroren rivier.

de russische tsaar
Zag de stad al liggen achter het mega standbeeld van ´n russische tsaar in spaanse broek.` Op de grote weg vlak bij het rode plein werd t even lastig omdat je hier niet zomaar over de weg kunt stappen van 8 banen breed en waar behoorlijk hard gereden word. Onder de weg door en weer langs een groot taart gebouw, waar ik inmiddels van weet dat het 1 van de 7 zusters van Stalin zijn. Ze werden na de 2de wereld oorlog gebouwd als machtsymbool. Het zijn appartementen gebouwen, regeringsgebouwen en een universiteitsgebouw. De inspiratie kwam hoofdzakelijk van de wolkenkrabbers van Amerika.in de volksmond worden ze ook wel 'suikertaarten" genoemd.
... Ik zat op zo' n 13 km dus zou er bijna moeten zijn. Ik zag de brug en het draaiende hotel al, dus in de buurt van het  eindpunt.
En na 16 km was ik op de plek van bestemming. Weer n fantastische ervaring in een byzondere stad.


1 van de 7 `suikertaarten


Geen opmerkingen:

Een reactie posten