woensdag 22 februari 2012

Prachtige parken in het imponerende Moskou

Hoe kun je je verjaardag beter vieren dan rennend door de sneeuw op een trail in een park in Moskou? Dus wat doe ik? Ik trek mijn hardloopkleren aan, neem een jasje mee, en samen met Vera gaan we via de metro naar een ander mooi park, meer in het zuiden van Moskou. Het Kolomenskoye park wordt ons doel vandaag.
Al gauw zien we dat het een heel mooi en groot park is. Met veel mooie gebouwen, kerken en...trails.


heuvelachtig Kolomenskoye park in hartje Moskou
 Als we de oudste kerk van Moskou,`our lady of Kazan` in zijn geweest vervolgen we onze weg en hebben een prachtig uitzicht over Moskou, we dalen af en ik zie dat we het pad af kunnen heerlijk door de sneeuw banjeren. Als ik vervolgens weer een mooie heuvel zie, zeg ik : Vera, ik durf het bijna niet te vragen" komop zegt ze we gaan er gewoon heen. Het is aardig stijl en zeker met de vele sneeuw maar het is prachtig. Vervolgens komen we bij het houten "kasteel van de Tsaar. Prachtig, maar het is nagebouwd ziet er erg nieuw uit. Dus we gaan door, moeten ondertussen nodig naar het toilet. Eerst komen we een dixi tegen, ik ga maar afschuwelijk. Iets verder op staat er een openbaar toilet wat schoner is. .

Maar ongelooflijk. Zulke mooie parken hier midden in Moskou, waar je geen verkeer hoort, alleen maar de stilte van het park.
Dan is het mooi om 's avonds nog weer over het rode plein en het Bolshoy theater te bewonderen. De laatste keer dat het kan. Wat is het toch een imponerende stad met vele gezichten. En dat laatste is ook helemaal waar. Als we de metro in gaan rondom de spits, dan krijg ik het bijna benauwd, moet niet nadenken, maar gewoon lopen. Voor, achter, links en rechts overal mensen... nu begrijp ik dat er meer dan 10 miljoen mensen de stad in en uitgaan, want komen we boven de grond dan staat het verkeer met 8 banen gewoon stil. Maar ik moet er ook niet aan denken dat die mensen ook nog met de metro zouden moeten... dan is het ov in Nederland maar een speldeprikje bij dit ov. Maar ja dat merken we ook vaak genoeg als er 1 vlokje sneeuw valt in Nederland.

Bolhoy theater heropend 2011
t Rode plein by night

Geen opmerkingen:

Een reactie posten