zaterdag 10 maart 2012

Galgenberg marathon wat een juweeltje...

Om 6.25 uur ging de wekker op mijn vrije dag om te gaan rennen. En om 07.04 uur stond ik gepakt met bidons, rugzak buiten om te gaan lopen naar de Galgenbergmarathon. Het was nog stil op straat en ineens begon het ook nog eens te regen, maar het voelde allemaal goed. Niet te snel, ik had de tijd, de gps gaf 13,5 km aan. Dus dan moet ik makkelijk rond 8.45 uur bij de Recidence Rhenen staan waar de start zou zijn. Maar op het moment dat ik de Grebbenberg oploop, zie ik dat ik van het parcours ben. Maar flink doorlopen dan. In Rhenen start een groep hardlopers, ik vraag nog of ze de galgenbergmarathon gaan lopen... nee, kijk nogeens op mijn gps, en zie dat het nog aardig ver is en nu begint de tijd toch echt te dringen. Tempo omhoog... dat is niet bevorderlijk, want ik ga heel lang vandaag en dan is deze versnelling niet best. Zit inmiddels al op 15 km.. en ben ernog niet, ben ik dan zover omgelopen. En ik zie nog steeds niet het eind vd weg. Bij het eind van de weg op 16,8 km zie ik dat het 9.00 uur is, sla links af en loop flink door. En dan zie ik na 17,5 km eindelijk de Recidence gauw de hoek om en ja ze staan er nog.
vele heuvels

 Ongelooflijk. Heb het gered, maar ja nu begint het pas. Wordt warm verwelkomt door de Pallas mensen en vele bekenden. De organisatie weet dat ik er aan kwam, maar ja in welke groep zit ik nu. Ik geef aan de langzaamste. Ondertussen zegt een man; "je rugzak kun je afgeven"nee hoor die hou ik lekker bij me. En ik sluit me aan bij de laatste groep. Maar al snel is duidelijk dat dit niet de langzaamste is, maar de tweena snelste. Dat was niet mijn bedoeling. Probeer bij te blijven, loop nog lekker te kletsen met diverse bekenden. Bert van de orden die ook de DCU heeft gelopen en nu samen met Matthew aan het voorbereiden is voor de 1/2 JKM. Bert is ook vanuit Ede gestart dus 2x 10 km extra. Het is een gezellige groep heb veel gekletst dat voelt goed, maar ga toch maar bij de volgende post in de auto om naar de volgende post te rijden, 6km te missen maar daar mezelf aansluiten bij groep 4 die een stuk rustiger loopt.De organisatie is echt super. Denken mee en zorgen dat de mensen lekker mee kunnen komen en de posten zijn goed geregeld met thee, siroop, water, sportdrank, bananen, tuc, chips, cola, koek, mueslirepen kortom te veel om op te noemen. Als ik mijn schuimende prolong bidons wil bijvullen kijken ze wel wat raar op.Maar ik voel met er goed bij. Als ik zit te wachten komt Claudia langs die is van groep 4 naar groep 2 gegaan de snelle mannen en vrouwen. Ze heeft het naar haar zin, maar nu moeten we wel een nieuwe afspraak maken om ons kletsen van trailbythesea voort te zetten.

kasteel Amerongen

 Het regent, maar we gaan weer door, oeps dat is een stijf lijf, dat krijg je met lang wachten en regen. Ondanks dat ik even lekker in de warme auto heb gezeten van de organisatie.
Maar we gaan door. Jee wat is het een prachtig parcours, veel heuvels, pittige heuvels, geen stukje vlak, veel flash-backs van de utrechtseheuvelrugtrail, het kasteel in Amerongen, het mega huis van Freddie Heiniken en prachtige glooiende vergezichten. Vervolgens gaan we door naar de Grebbenberg wat ook weer een mooi stukje is en hier pakken we natuurlijk de mega trap om vervolgens via het vredes monument (5 mei-viering) weer naar de andere kant waar we achter de dierentuin lopen en weer een stukje Rhenen, met weer mega grote woningen, weer het bos in waar de cross net afgelopen is en staan Frederik en Kirsten weer eens met een beker in de handen. Hebben weer goed gelopen.. nr 2 en 3. Pallas is goed vertegenwoordigd vandaag in het bos. Het bos wordt trouwens goed gebruikt, we komen diverse lopers, fietsers, hondentrainers tegen en ook een gefrusteerde nordic walker, die tegen ons te keer gaat omdat we door zijn groep lopen... misschien moet hij toch maar gaan rennen om zijn frustratie eruit te lopen.


prachtige `boslanen`
De groep valt enigsinds uiteen, maar we lopen nog 6 km door het bos, wat glooiend en dan komt het hek en daar staat iemand van de organisatie die aangeeft dat we er zijn. 17, 5 km + 36,5 en wat komt er nog bij. Eerst maar één  twee heerlijke kopjes soep in de Recidence. Rhenen even wachten op Bert die bijna een ultraloper is, want hij heeft iets omgelopen, 45 km en dan met de auto richting de Grebbenberg. Hier wordt ik door de mannen er lief uit gezet, zodat ik mijn totaal op 64 kan laten komen .

Ook hier is het even stijf lopen maar gelukkig ga ik snel de berg af, vervolgens de dijk op en is het rustig aan naar wageningen lopen . Om 16.10 uur sta ik op de plek waar ik om 7.04 uur vertrok. Een goed gevoel en toe aan een heerlijke douche, hersteldrank Rebuild Endurance en een heerlijke spinazie maaltijd met noten, kaas, champignons, paprika, in een wrap met quecomolosaus ... en een chouffe pilsje. Het leven is nog niet zo verkeerd! Maar volgend jaar hoop ik dat deze niet gelijk valt met de salandtrail, want beter twee mooie loopjes achter elkaar  dan op 1 dag.


foto´s Roel van de Leur

2 opmerkingen:

  1. Hi Ingrid,

    Leuk je gesproken te hebben en wat heb je de galgenberg marathon mooi beschreven.
    Goed om te lezen dat het terug lopen naar Wageningen nog gelukt is ;)
    Bij mijn loopje terug naar Ede was het beste er ook wel vanaf hoor.

    Succes verder met je voorbereiding voor de 100 km van Belves.

    Groeten,
    Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat sta je toch altijd leuk op de foto's, hoe doe je dat;-). Leuk verslag van een gezellige marathon, jammer dat er van verder kletsen niets gekomen is. Maar komt goed.

    BeantwoordenVerwijderen