donderdag 22 maart 2012

Wat is wijsheid......

Na het weekend herstelde ik snel van de trail in Nobressart. Het lijf voelde goed. En dinsdag ging ik trainen op de baan. Niet mijn favoriet, maar is soms wel goed. We hebben eerst wat loopscholing gedaan, krachttraining en spierversterkende oefeningen. Vervolgens 8x 800m. Het liefst in het zelfde tempo. Ik liep steeds rond de 3.55 per ronde en dat beviel goed. Zeker als je bedenkt dat ik dus al 2 weken achter elkaar meer dan 50 km per weekend heb gelopen.
De opbouw naar Belves gaat goed. Ik heb nog 1 lange duurloop van 70 km te goed voor de 100 km van Belves.
Maar woensdagochtend stond ik met een stijve rug-nek op. Veel beweging en het ging een stuk beter. Toch bleef het de hele dag zeuren. En ´s nachts werd het helemaal erg het leek wel of  het helemaal vast kwam te zitten. Deze ochtend was het echt bal. Er zat geen beweging meer in. Ik zag  het even niet meer zitten. Hoe krijg ik die stijfheid los. ´t shirt aan trekken kostte me al de nodige pijn. Hoe kan ik nu lopen?? Wat kan me helpen. Van de fysio had ik nog geen reactie. Dan toch maar bellen wat zij voor advies zouden geven. Massage?? Hotstone?? Warmte?? Sauna?? Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat 14 april snel dichtbij komt en dat ik niet voor niets heb getraint en die 100 wil gaan lopen.
Het advies van de fysio is, oefeningen blijven doen dat wat mogelijk is. Behandeling bij een accute pijn werkt volgens hen alleen maar averechts. In beweging blijven is erg belangrijk. En de natuur de ruimte geven om te herstellen. Tegen de pijn, pijnstillers!!! En als het goed is is het na 2 a 3 weken hersteld. -slik- -slik- Hoe zo de natuur de ruimte geven en pijnstillers.. hoezo natuur?? Wat moet ik. Oke, eerst de oefeningen gedaan tussen het werken door. Wat doe ik met de training vanavond... Het is te mooi weer om niet te gaan lopen. Ik besluit zelf om 17.30 uur te gaan lopen. Me eigen tempo, me eigen pad door het bos. Maar eerst heb ik nog een afspraak met Wilma, de masseur, gemaakt voor morgen vroeg om mijn rug toch "heerlijk " los te maken voelt toch beter dan als natuur, pijnstillers te nemen!

En nu opweg om te genieten van de zon tijdens het lopen. Het gaat langzaam, het voelt redelijk. en als ik in het bos kom en de zon tussen de bomen door straalt voel ik me weer heerlijk gaan. Over de berg en weer terug over het ruiterpad. Heerlijk gelopen en tussendoor wat oefeningen gedaan.
Hopelijk slaap ik vannacht goed. Morgen gaat de 70 km loop in ieder geval niet door. Misschien moet ik het nog even wat dagen geven en dan dinsdag een vrije dag en hopelijk weer genieten van een lange duurloop. Nu eerst even het gevoel voor herstel de kans geven. Want het is zo 14 april. Mijn conditie is goed, alleen nog de spieren los maken dus...  

2 opmerkingen:

  1. Ik herken het. Bij zwaardere belasting gaat je rug opspelen. Ik wijt het momenteel aan te zwakke rompspieren. Ga ik aan werken. Kan me voorstellen dat dit bij jou ook speelt maar voor jou lastig. Lastig omdat Belves zo snel komt. Wens je succes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. normaal krijg ik dan wat last van mijn onderrug inderdaad, maar ik ben al een tijdje met corsestabilitytraining. En dat werkt goed, maar mijn arm/schouder zeurt al vanaf 1 oktober mountainbiken kustmarathon. Dus dat is denk ik toch nog steeds de oorzaak en wil maar niet weg gaan. Het blijft werken met een ouder wordend lichaam waar nog steeds veel van geeist wordt:)

      Verwijderen