donderdag 8 december 2011

Lopen door de seizoenen heen

Als ik binnen sta hoor ik aan alle kanten de wind door het huis waaien. Het nodigt niet uit om naar buiten te gaan, of toch wel ? Ja lekker uitwaaien. En de temperatuur is prima. We hebben vanavond een fartlek training in Wageningen-hoog kris kras door de bospaden.  Soms waait het hard en tussen de bomen merk je niets van de wind. Op de open stukjes hebben we de wind goed tegen als we naar boven lopen.Kortom het is heerlijk loopweer. Maar ja wat is heerlijk loop weer. Met wind is het lekker lopen. Zaterdag liepen we door de regen en ook dat had wat. In de winter met sneeuw en vorst is het ook heerlijk lopen. Juist de afwisseling van alle weertypes maakt het vaak lekker en byzonder. Daar wordt in nederland nogal verschillend over gedacht. Want vorig jaar lag er veel sneeuw tijdens de bruggeloop, dus werd deze afgelast. Te gevaarlijk voor een wedstrijd. Ben benieuwd of deze zondag doorgaat als het misschien wel windkracht 9 is. Mijn zien ze er in ieder geval niet.

Als ik dan terug denk aan de zomer in de Alpen, waar tijdens de tocht van de UTMB alle seizoenen in een loop komen. Je begint met zon, die ging over in regen en onweer en vervolgens begon het te sneeuwen in de ochtend en in de middag scheen de zon weer. En het werd niet afgelast. Wel lastig is het van te voren de juiste kleding aan en bij je te hebben. Dit is altijd een hele klus, wat wel en wat niet. Ook nu met de wind denk ik gauw aan kou en kleed ik me te dik aan. Te veel laagjes. Maar vanavond had ik 1 thermoshirt en windjack dat was voldoende . En maakt het wel uit wat voor weer het is als ik loop? Ja toch wel. Ik geniet van alle seizoenen.

 De winter om je lekker dik aan te kleden, de zomer om bijna niets aan te hebben. Alleen de regenkleding daar heb ik nog steeds moeite mee. ik vind het niet erg om in de regen te lopen, maar de kou die door je lijf trekt op gegeven moment. Wat je zo intens koud kan maken. Dat vind ik altijd nog een uitdaging om de juiste regenkleding uit te zoeken. Want vaak houdt de jas de regen tegen, maar je transpireert en dus wordt je toch nat, ondanks dat je jas ademt.
En zo heeft elk seizoen zijn loopcharme's om heerlijk van te genieten. En ja de fabrikant zijn klanten want op deze manier heb je veel meer kleding nodig dan een gemiddelde spaanse loper/ster bijvoorbeeld. Van het weekend maar weer een flinke duurloop of mtb tocht, of beide... we zullen t zien wat voor weer het is :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten